Mierzeja
Mierzeja
Mierzeja
Mierzeja
16 lat mierzeja.com

WYBIERZ KATEGORIĘ

WYBIERZ MIEJSCOWOŚĆ

Port w Dźwirzynie

Dzwirzyno posiada mały, ale nowoczesny port, usytuowany 6 mil morskich na zachód od Kołobrzegu. Przeznaczony jest głównie dla rybaków łodziowych, ale ma też charakter turystyczny. Dostępny jest dla żaglówek i łodzi o zanurzeni do 1 m. Most na kanale przegradza drogę dla żaglówek, na jezioro Resko Przymorskie można dostać się jednak po położeniu masztu. Na jeziorze, znajduje się przystań żeglarska. Most na kanale to konstrukcja saperska postawiona w latach sześćdziesiątych XX wieku. Środek mostu stanowi granicę dwóch powiatów; kołobrzeskiego i gryfickiego.

Chcąc wpłynąć do portu należy prosić o zezwolenie wejścia na kanale 12 UKF. W porcie znajduje się wiele ciekawych rzeczy, które dla osób, nie mających do czynienia z żeglarstwem, są mało zrozumiałe. W morze wybiegają dwa betonowe falochrony, z których umocowane są wejściowe światła nawigacyjne – czerwone i zielone, służą one jako oznakowania dla wpływających do portu, czerwone – lewe, zielone - prawe. Tak samo oznakowane są jednostki pływające: czerwone światło – lewa burta, zielone – prawa burta. Żeglarskie powiedzenie mówi: „Wchodząc do portu – czerwone do czerwonego, zielone do zielonego, a nie stanie ci się nic złego”. Wcześniej cały port wykonany był z drewna, przebudowa na betonowe falochrony i nadbrzeże miała miejsce w latach sześćdziesiątych XX wieku i spowodowała duże ułatwienie dla rybaków, skończyły się problemy z wpłynięciem do portu, konieczność przepychania łodzi czy wnoszenia na plecach sieci pełnych ryb. Na wydmie po wschodniej stronie kanału znajduje się nautofon - czerwony prostokąt, czyli potoczny „buczek”. Jego niski dźwięk roznosi się daleko we mgle i ułatwia powrót do portu. Trafić do portu pomagają także światła sektorowe widoczne na odległość 6Mm, znajdujące się na zachodnim brzegu kanału.

W 1997 roku przy wschodnim nabrzeżu zbudowano basen postojowy, wyposażony w polery do cumowania i odbijacze z opon. Głównym jego zadaniem jest ochrona łodzi rybackich podczas sztormu, zanim został zbudowany często wiatry sztormowe zrywały cumy łodzi. Przycumowana jest tu pogłębiarka „Omółek”, która utrzymuje odpowiednia głębokość w basenie. Południowa część portu po stronie wschodniej wykorzystana jest jako baza rybołówstwa przybrzeżnego. Do portu można przyjść i oglądnąć sprzęt jakim posługują się rybacy. Współczesne łodzie wykonane są z tworzyw sztucznych i metalu, wcześniejsze wykonane z drewna obecnie służą milusińskim jako atrakcja placów zbaw oraz turystom w punktach gastronomicznych.

NEWSLETTER
Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać aktualne informacje o najlepszych ofertach.