Mierzeja

WYBIERZ KATEGORIĘ

WYBIERZ MIEJSCOWOŚĆ

Szlaki turystyczne w Gminie Darłowo

Koszaliński Szlak Nadmorski (czerwony), jest to część międzynarodowego szlaku E - 9 prowadzącego z Brestu (Francja) do Braniewa. Odcinek w Gminie Darłowo ma długość 30 km Dąbkowice – Wicie. Wędrówkę rozpoczynamy w Dąbkowicach. Podążamy wzdłuż pasa wydm mierzeją oddzielającą jezioro Bukowo od Bałtyku. Dochodzimy do Kanału Bukowskiego łączącego jez. Bukowo z Bałtykiem. Idąc ścieżką przez las wzdłuż kanału wychodzimy na betonową drogę dojazdową łączącą Dąbkowice z Dąbkami. Dochodzimy do przystanku PKS w Dąbkach. Szlak z Dąbek do Darłowa prowadzi drogą wojewódzką nr 203, dlatego warto tę część przebyć autobusem. W Darłowie koniecznie trzeba zwiedzić Zamek Książąt Pomorskich. Z Darłowa szlak prowadzi nas dalej do przystanku PKS w Darłówku Wschodnim. Za Darłówkiem szlak skręca w niedostępną dla ruchu kołowego betonową drogę biegnącą przez las wzdłuż pasa wydm. Droga wyprowadza nas na kanał łączący jezioro Kopań z Bałtykiem. Kierując się w lewo 50 m przechodzimy przez drewniany mostek na kanale, mijamy budynek dawnej strażnicy granicznej i dochodzimy do płn.-wsch. krańca jeziora Kopań, gdzie w tym miejscu mierzeja jest najwęższa. Za skrajem jeziora droga betonowa odchodzi w prawo, szlak natomiast prowadzi dalej prosto przez las nadmorski aż do wsi Wicie.  Dalej idziemy drogą umocnioną poprzecznie drewnianymi kłodami, aż do skraju pasa startowego zapasowego lotniska (1,9 km). Podążamy asfaltowym pasem przez las sosnowy. Z prawej dochodzi szosa z Darłowa. Na skraju lasu dochodzimy do Jarosławca. Największą atrakcją Jarosławca jest latarnia morska. Tuż obok niej znajduje się przystanek PKS, skad odchodzą autobusy do Darłowa, Sławna i Słupska. Dalej szlak prowadzi szosą wylotową na Słupsk w kierunku wsi Jezierzany.

Szlak Rezerwatów (niebieski)
Długość 71,5 km. Szlak rozpoczyna się w Darłówku nad kanałem portowym przy ulicy Wschodniej. i prowadzi na południe w głąb lądu do Polanowa. Na trasie szlaku są pomniki przyrody, zamki w Darłowie i Kręgu. Przez gminę Darłowo przebiega odcinek około 15 km od Darłówka przez Dałowo, Zakrzewo Dolne, Zielnowo i Kowalewice. Szlak w większej części jest dostępny rowerem.
Na szlaku występuje wiele atrakcji przyrodniczych i ciekawe zabytki. Szlak przechodzi obok rezerwatów przyrody Janiewickie Bagno, Wieleń i na rzece Grabowej. W północnej części szlak prowadzi przez Równinę Słupską wzdłuż dolin rzecznych Wieprzy, Rakówki i Grabowej, w końcowej części przebiega przez wzgórza Wysoczyzny Polanowskiej.
Rezerwat "Janiewickie bagno" położony jest na terenie leśnictwa Janiewice. Obejmuje bór bagienny z typową dla tego terenu roślinnością, ciekawostką jest arktyczno-borealna malina moroszka.
Rezerwat Przyrody „Wieleń” obejmuje ekosystemy źródliskowe. Na terenie rezerwatu jest głęboki jar porośnięty lasem bukowym, a zbocza kwaśną buczyna i mchami. Dnem jaru płynie strumień zasilany źródłami. Niektóre ze źródlisk porośnięte są szuwarami manny gajowej.
Rezerwat na rzece Grabowej obejmuje tereny naturalnych tarlisk pstrąga potowego, głowacza i strzebli oraz siedliska bociana czarnego i zimorodka. Jest to obszar od źródeł rzeki do Polanowa, o długości 7.60 km o powierzchni 1.50ha.
W Kowalewicach znajduje się zabytkowa zagroda wiejska o konstrukcji szachulcowej z XIX w . i  neogotycki kościół z 1879 r. z ciekawą wieżą z hełmem piramidalnym oraz kamiennym obeliskiem  z 1919 r. poświęcony poległym w I wojnie światowej parafianom. Kościoły gotyckie w Sławnie i Sławsku. W Kręgu szlak wiedzie przez most zwodzony przeniesiony tu z Darłówka. Jego zabytkowe przęsła  z poł. XIX w. przełożono przez niewielki rów przed zamkiem w Kręgu. Zamek Podewilsów (Podwilczów,) pochodzi z początku XV w., ale był wielokrotnie przebudowywany. Są tu też ślady grodziska z IX-Xw. i kościół z 1580 roku z barokowym i renesansowym wyposażeniem oraz sarkofagami dawnych właścicieli zamku.

Szlak Wiatraków (zielony)

Na terenie Gminy Darłowo w Cisowie i Barzowicach znajdują się największe w Polsce siłownie wiatrowe. Planuje się ich dalszą rozbudowę, z planowanych 50 nowoczesnych elektrowni wiatrowych dopiero klikanaście. Szlak rozpoczyna się w Darłowie z Zamku Książąt Pomorskich i kończy w miejscowości Wicie, łącząc się z czerwonym Koszalińskim Szlakiem Nadmorskim. Na trasie oprócz elektrowni wiatrowych, zabytki budownictwa sakralnego i ludowego oraz pomniki przyrody.

NEWSLETTER
Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać aktualne informacje o najlepszych ofertach.